Mobil Tandvård

Efter in behandling

Efter du har tagit ut en tand

Du skall alltid följa de råd du fått av din tandläkare under besöket. Detta är generella rekommendationer efter besöket. Nedan kan du läsa om råden efter behandlingen.

Kontakta närmsta akutmottagning

Om du får svullnad i munbotten och ned i halsen, eller svårigheter att svälja eller att andas — kontakta din närmsta akutmottagning!

RING: 112

Kontakta din tandläkare i händelse av

• Kraftiga blödningar som inte kan stillas med tryckförband
  • Smärta som tilltar eller inte ger med sig efter några dygn
  • Svullnad som är mycket kraftig eller inte försvinner efter någon vecka
  • Feber som varar i mer än två dygn
  • Svårighet att gapa som kvarstår efter någon vecka

Praktiska råd

Utläkning

Efter att tanden eller tänderna tagits bort bildas det ett hål i käkbenet där de har suttit. Sakta kommer tandköttet att växa över hålet. Det kan ta flera veckor innan detta är klart. När tandköttet täcker hålet fortsätter benet att fylla ut området under lång tid. Normalt behöver inte några kontroller av läkningen ske men om du får besvär ska du kontakta din tandläkare som kan kontrollera läkningens förlopp.

Munhygien

Borsta dina tänder som vanligt, men borsta försiktigt i sårområdet. Efter några dygn bör du borsta tänderna i det behandlade området för att minska bakteriebeläggningen. Borsta då försiktigt med en mjuk tandborste, men undvik det direkta såret. Efter ca två veckor kan du börja rengöra som vanligt igen. Ibland rekommenderar din tandläkare också ett särskilt munsköljmedel som extra hjälp.

Mat, dryck och tobak

Du bör inte äta, dricka, röka eller snusa på minst två timmar efter ingreppet, eftersom det kan försvåra läkningen och ge infektioner. Skölj inte ens med vatten under denna tid. Detta är viktigt för att inte förstöra den skyddande propp av levrat blod som läkningen utgår ifrån. Under det första dygnet är det bra att äta flytande eller halvfast föda som inte innehåller bitar som kan tränga in i såret.

Arbete och fysisk aktivitet

Ta det lugnt de första timmarna efter ingreppet. Detta för att minska risken för blödningar i såret. Undvik tungt arbete och kraftig fysisk ansträngning de första dagarna.

Värk

När bedövningen släppt kan du få ont i sårområdet eller i ett mer utbrett område. Använd då receptfria värktabletter som inte innehåller acetylsalicylsyra och som du vet att du tål. Oftast är värken mer påtaglig under de första timmarna efter ingreppet, men avtar i regel efter ett eller ett par dygn. Ibland kan tänder nära såret kännas ömma i ett par dygn.

Blödning

En lätt blödning från såret under det första dygnet är inte ovanligt. Tänk på att blödningen ökar vid fysisk ansträngning och vid sängläge. Sov gärna med huvudet högt under den första natten. Kom ihåg att inte skölja munnen med vatten. Om blödningen ökar stillas den bäst med tryckförband. Rulla då ihop en kompress eller en ren näsduk och lägg över området. Bit ihop hårt i minst en halvtimme. Om blödningen inte upphör efter två till tre försök bör du kontakta din tandläkare.

Svullnad

En svullnad i munnen och i ansiktsområdet är en normal reaktion efter ett ingrepp. Svullnaden kan öka gradvis och nå sin kulmen efter två, tre dagar. Normalt är den borta efter en vecka.

Feber

En lätt förhöjning av kroppstemperaturen de första dygnen är normalt.

Blåmärken

Blåmärken kan uppstå efter ingreppet. I regel försvinner de av sig själva inom en vecka.

Svårigheter att gapa

Käkmusklerna kan bli stela och ömma efter vissa ingrepp. Detta kan göra det svårt att tugga och öppna munnen helt. Problemet avklingar normalt utan behandling.

Rotbehnadling

Inför besöket

En rotfyllning innebär att tandläkaren öppnar och avlägsnar tandens inre mjukvävnad för att sedan fylla rotkanalen. Den vanligaste orsaken till att en tand måste rotfyllas är att pulpan har blivit inflammerad eller infekterad av bakterier från kariesangrepp. Rotbehandling kräver oftast två behandlingstillfällen. Första gången rensas tanden grundligt från alla bakterier med specialfilar enda ner i rotkanalen. När tanden är rensad fylls utrymmet med bakteriedödande medel. I vissa fall rotfyller man tanden direkt i ett och samma sittning. Rotfyllningen görs med ett gummiliknade material som ligger tät inne i rotkanalen.

Under besöket

Vi använder alltid mikroskop för att uppnå en fullständig rengöring av rotkanalssystemet. Ibland användander vi oss av 3D-röntgen där vi kan lokalisera inflammerade områden med exakt precision.

Mat, dryck och tobak

Efter besöket

Efter rotfyllningen kan tanden kännas lite öm. Behandlingen följs upp och kontrolleras med en röntgenbild direkt efter rotfyllningen samt en sex månaders kontroll görs för att säkerställa läkningen av tanden.En väl utförd rensning och rotfyllning ger en god prognos för tandens överlevnad. För maximal lyckande frekvens över tid behövs förutom en bra rotfyllning en porslinskrona på tanden med god förslutning för att förhindra en ny infektion.

Protes

Svårt att fungera som vanligt med helprotes

Det kan vara svårt att vänja sig vid en helprotes. Det är exempelvis svårare att tugga eftersom protesen gärna lossnar. Därför krävs det att man äter på ett sätt som i början inte känns naturligt. Ibland är det lättare att dela maten själv innan man stoppar den i munnen. Svårigheterna att hålla protesen på plats ökar om du är torr i munnen. För att motverka detta kan du köpa produkter på apoteket som stimulerar salivproduktionen i munnen. 70 procent av alla som har en helprotes är dock nöjda med sin protes

Egenvård och skötsel

Förvara den i vatten

För att protesen ska behålla sin form så får den inte torka ut. Därför ska du förvara den i vatten när du inte har den i munnen.

Skölj efter måltid

Efter varje gång som du har ätit så ska du skölja munnen och protesen.

Rengör två gånger om dagen

Protesen behöver rengöras två gånger om dagen, precis som du rengör dina riktiga tänder – med mjuk tandborste och tandkräm. Använd en speciell tandkräm för detta, en protestandkräm, alternativt oparfymerad diskmedel går också bra. Använder du vanlig tandkräm finns det en risk att protesen repas och gör det lättare för bakterier att växa.

Borsta tandköttet

Borsta även försiktigt gommen och tandköttet där protesen brukar sitta. Detta för att få upp blodcirkulationen.

Implantat

Inläkningstid

Inläkningstiden för implantat är individuell och kan variera mellan två och fyra månader. Under denna tid kontrolleras Du av Din tandläkare. Det är viktigt att påpeka att rökning kan försämra implantat‐inläkningen.

Läs mer ↓

Kan jag äta som vanligt efter operationen?

Det är olämpligt att äta på ett par timmar direkt efter operationen. Ät så allsidigt som möjligt men undvik att äta hårdtuggad mat. Om Du är helt tandlös i den opererade käken bör Du med fördel äta flytande eller finfördelad kost de närmaste dagarna efter operationen.

Vad gör jag om det börjar blöda?

För att minska blödningsrisken kan man ligga med huvudet högt natten efter operationen. Det kan förekomma sipprande blödningar de närmaste dagarna efter ingreppet. Om en blödning skulle uppstå, stoppas den lämpligast genom att anlägga ett tryckförband. Enklast är att bita på en sammanrullad kompress eller näsduk ca 30 minuter. Detta upprepas om blödningen inte upphör. Du blir alltid något svullen och det kan uppstå blåmärken. Dessa försvinner efter en eller ett par veckor. Även känselstörningar i läppen kan förekomma. Också dessa är i regel av övergående karaktär.

Antibiotika, värktabletter

Antibiotika (vanligen penicillin) ges i vissa fall i en vecka för att undvika infektioner efter operationen. Du får också smärtstillande medel vid behov.

Munhygien under inläkningstiden

Munhygienen är extra viktig efter operationen men det är också viktigt att Du är försiktig och undviker all belastning i operationsområdet. Efter varje måltid sköljes munnen noggrant med vanligt vatten eller saltvatten (ta 2 matskedar bordssalt till en liter vatten). Morgon och kväll skall Du skölja munnen med 10 ml klorhexidinlösning (t.ex. Pardex, Klorhexidin Dental), under 1 minut. Dina egna tänder borstar Du som vanligt. I kombination med Klorhexidin sköljning bör tandkrämen Zendium användas.

När kan jag börja använda min protes igen?

För att inte äventyra behandlingsresultatet får Du inte använda Din protes på 2‐3 veckor. Din tandläkare måste noggrant justera protesen innan den används igen. Det är viktigt att Du kontaktar Din tandläkare om Du undrar över något. Kontakta också omgående Din tandläkare om protesen skaver eller trycker under inläkningsperioden.

Vill du bli uppringd?

Fyll i dina kontakuppgifter i så hörs vi av oss till
dig så snart vi bara kan.